TERAPIA DEPRESIEI – DEPRETER

Psiholog Denise Tofan

Autor

Psih. Denise Tofan

Psihoterapeut

Psiholog la Cognitrom

Depreter.ro

Întrucât există o mare nevoie de tratament în domeniul sănătății mintale, dar măsura în care acest tratament e oferit și accesat e redusă, în ultimii ani am asistat la dezvoltarea unor noi soluții viabile, prin care se caută creșterea accesului la servicii de calitate. Funcția principală a acestor noi soluții este să livreze servicii de psihoterapie prin intermediul computerelor/ dispozitivelor portabile și a tehnologiei internetului. Într-adevăr, studiile desfășurate până acum dovedesc eficacitatea și eficiența e-therapy (Andrews et al., 2018). În comparație cu medicația, e-therapy are rezultate similare (Agency for Health Research and Therapy, 2016). Dacă luăm în calcul efectele secundare ale medicației și adresabilitatea mai mare a terapiei online, putem conchide că aceasta „trebuie să fie prima opțiune de tratament în anxietate și depresie, utilizată singură sau în combinație cu medicația, după preferința pacientului” (Andrews et al., 2018).

Ținând cont de importanța dezvoltării programelor de e-therapy, Centrul de Psihoterapie Cognitrom a dezvoltat platforma DEPRETER (www.depreter.ro). Aceasta este o platformă multiuser, care funcționează ca o clinică online dedicată terapiei ştiințifice a depresiei. Platforma online este o formă complexă de e-therapy. Ea constă dintr-un sistem de conținuturi, programe, tehnologii şi aplicații. Este utilizată de mai multe categorii de utilizatori (medici, terapeuți, pacienți) cu roluri diferite în sistemul de sănătate mintală şi oferă o gamă largă de servicii: de la evaluare şi monitorizarea tratamentului, la module şi programe de terapie, la video-terapie, comunicare asincronă, aplicații menite să sporească aderența la tratament, forumuri specializate de discuții. Scopul platformei Depreter este de a asigura evaluarea şi terapia ştiințifică a depresiei.

Utilizatorii platformei Depreter sunt: pacientul, terapeutul şi medicul. Pe această platformă funcționează Programul online de terapie şi monitorizare a depresiei. Programul are trei componente: de evaluare, de psihoterapie şi de asistență & suport. Pe aceeaşi platformă se află o serie de conținuturi, aplicații şi instrumente menite să faciliteze contribuția fiecărui utilizator la ameliorarea depresiei.

În perioada 15 septembrie-20 octombrie 2018, are loc prima serie a cursurilor de licențiere a psihoterapeuților pentru utilizarea platformei DEPRETER. Parcurgerea cursului le oferă acestora o varietate de forme în care pot utiliza platforma. Psihoterapeuții se pot folosi de ea în cabinet, utilizând în terapia față-în-față materialele disponibile (video, text, teste care pot fi aplicate pacientului ș.a.). Pot face un mix terapeutic, combinând în diverse variante modulele din Depreter cu terapia față-în-față și/sau medicația sau pot face terapie la distanță. Platforma mai poate fi utilizată în regim de retail, terapeuții având posibilitatea de a efectua evaluări sau de a prescrie module terapeutice, fără să ofere asistență suplimentară pacienților. În condițiile în care sunt psihologi autonomi și susțin un interviu cu reprezentații Centrului de Psihoterapie Cognitrom, psihoterapeuții pot deveni parteneri, situație în care pot primi pacienți suplimentari de la clinica Depreter. Nu în ultimul rând, prin intermediul Depreter pot fi efectuate activități de supervizare sau de cercetare.

Așadar, Depreter este o platformă de e-therapy care vine în întâmpinarea nevoii crescute de tratament pentru depresie, prin implicarea activă a pacienților, psihoterapeuților și medicilor.

Referințe

[1] Andrews, G., Basu, A., Cuijpers, P., Craske, M. G., McEvoy, P., English, C. L., & Newby, J. M. (2018). Computer therapy for the anxiety and depression disorders is effective, acceptable and practical health care: an updated meta-analysis. Journal of anxiety disorders, 55:70-78.

[2] AHRQ (2016). Nonpharmacological versus pharmacological treatment for patients with major depressive disorder: Current state of the evidence. AHRQ Clinician Summary, 15 (16)